Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
24/7 online 24/7 online Snelle levering Snelle levering Niet goed geld terug Niet goed geld terug Save Veilig betalen
ma-vr 08.30-17.30, za 09.00-12.00

Auto stottert bij optrekken en gas geven: wat is er aan de hand?

Stel, de auto stottert bij het optreden en gas geven. Wat is er dan aan de hand? Een bekend probleem, waar helaas veel auto’s mee te maken krijgen. Er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn, iets waar we u graag bij helpen.

Het stotteren of inhouden van de auto bij het optrekken en gas geven is helaas een veel voorkomend probleem. De pechhulpdiensten helpen er jaarlijks veel automobilisten mee en ook wij krijgen regelmatig vragen over wat er aan de hand is. Sommigen hebben er last van tijdens het starten, terwijl anderen het ervaren bij het optrekken of b ij het rijden in het algemeen.

In de meeste gevallen kunt u gewoon rustig doorrijden. Er zullen zich niet zomaar grote problemen voordoen. Wel is het belangrijk om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Dat begint met het vaststellen van de oorzaak, waarmee we graag laten zien wat er aan de hand kan zijn.

We gaan in op de oorzaken van het stotteren van de auto, net als de oplossingen die daarvoor beschikbaar zijn. Het kan komen door een aantal verschillende onderdelen. In een aantal gevallen kunt u de problemen zelf oplossen. Wij zorgen er in ieder geval voor dat u online de onderdelen kunt bestellen die u nodig heeft. Om te voorkomen dat de auto stottert, zodat u daar weer veilig en comfortabel mee kunt rijden.

OORZAKEN STOTTERENDE AUTO

Benieuwd naar de oorzaak als de auto stottert bij het optrekken, tijdens het rijden of bij het gas geven? We zetten een aantal mogelijke oorzaken op een rij:

  • Storing in het roetfilter
  • Problemen met het inlaatspruitstuk
  • Problemen met de lamdasensor

Het roetfilter en inlaatspruitstuk zijn belangrijk voor de verbranding in de motor. Als die niet goed werkt merkt u dat aan een auto die stottert, die inhoudt of op. Een andere manier niet goed ‘trekt’. We leggen u graag uit wat er aan de hand kan zijn, bijvoorbeeld om de onderdelen te bestellen en die zelf te vervangen.

Rijdt u een oudere auto? Dan kan het ook te maken hebben met de volgende problemen:

Tip: twijfelt u over wat er aan de hand kan zijn? Vertel onze specialisten welke auto u rijdt, dan denken we graag met u mee.

PROBLEMEN: VERVUILD INLAATSPRUITSTUK OF VERZADIGD ROETFILTER

VERVUILD INLAATSPRUITSTUK

Blijkt er sprake van een vervuild inlaatspruitstuk?  Het is een bekend probleem bij moderne auto’s, waardoor die kunnen stotteren. Het komt vooral voor bij diesels, waarbij roetafzettingen de vrije doorstroming van lucht in de weg zitten.

De inspuiting en verstuiving van brandstof werken niet meer goed, waardoor de auto kan gaan stotteren of haperen. Anderen ervaren het als inhouden tijdens het optrekken of gas geven. Bovendien kan het zijn dat de lamdasensor niet meer goed werkt. De sensor meet de hoeveelheid restzuurstof in de uitlaat. Dit gebruikt de auto om het brandstofmengsel te optimaliseren. Als de sensor niet meer goed werkt heeft het mengsel niet langer de. Juiste samenstelling. En is de sensor kapot? Dan kunt u die online bestellen, om die te vervangen.

Het inlaatspruitstuk is een onderdeel van het inlaatsysteem, dat zorgt voor de koude lucht in de motor. Dat is nodig om het verbrandingsproces goed plaats te laten vinden. Het onderdeel kan verstopt raken, net als het roetfilter. Vaak ontstaan de problemen rondom de EGR-klep, die niet langer goed kan functioneren. De motor krijgt te weinig (koude) lucht, waardoor die als het gevolg daarvan kan stotteren of haperen.

Wilt u het inlaatspruitstuk vervangen of reinigen? Er zijn speciale reinigers beschikbaar. Het product kunt u voor het tanken in de brandstoftank gieten. Op die manier komt de reiniger in de motor terecht, om daar z’n werk te kunnen doen.

Houd er rekening mee dat er voor een vervuilde EGR-klep specifieke schoonmaakmiddelen beschikbaar zijn. Het werkt het best om de reiniger direct op het vervuilde onderdeel te spuiten. Dat helpt de aanslag te verwijderen, waardoor het onderdeel in de motor weer goed zal werken. Over het algemeen is het voldoende om één of twee slangklemmen te verwijderen, zodat u erbij kunt komen.

VERZADIGD ROETFILTER

Lijkt het niet aan het inlaatspruitstuk en de EGR-klep te liggen, maar blijft de auto wel stotteren of haperen? Het kan ook komen door het roetfilter. Dit is verzadigd geraakt, omdat het maximale roetgehalte uit de brandstof is gehaald. Als er op dat moment geen goede regeneratie plaatsvindt lukt het niet om het filter schoon te maken, waardoor er storingen kunnen ontstaan en de auto kan gaan stotteren. DE auto kan als het ware niet voldoende uitademen, waardoor u dat merkt tijdens het rijden.

Het roetfilter is verplicht voor auto’s met een dieselmotor. Het is een onderdeel van het uitlaatsysteem, dat de schadelijke roet uit de verbranding op zal vangen. Na een tijdje zal het filter vol raken, waardoor het tijd wordt om die te vervangen.

Tip: normaal gesproken vindt de regeneratie van het filter plaats op de snelweg, tijdens langere ritten. Maakt u veel korte ritjes? Houd er rekening mee dat het roetfilter dan sneller verzadigd zal raken. Het filter raakt verstopt, waardoor het belangrijk is om die te vervangen.

Wilt u het roetfilter reinigen of vervangen? Het filter is te reinigen, al is het belangrijk om dit op tijd te doen. Na verloop van tijd valt het filter helaas niet goed meer te reinigen, waardoor u dit zal moeten vervangen. Er zijn speciale reinigers beschikbaar om het filter weer netjes schoon te maken. De producten kunt u in de brandstoftank gieten als die leeg is.

Tip: het filter netjes schoonhouden? Gebruik iedere 10.000 kilometer een reinigingsmiddel. Dat werkt preventief, om te voorkomen dat het filter te veel vervuild zal raken. Plan een rit met een langere tijd op de snelweg, zodat de auto de kant heeft om de reinigingsbeurt goed uit te voeren. Blijft de auto stotteren? Dan is het verstandig om langs de garage te gaan, mogelijk ligt het ergens anders aan.

DOORRIJDEN MET STOTTERENDE AUTO: WAT KAN ER GEBEUREN?

Blijft u doorrijden met een stotterende of een haperende auto? Dat hoeft niet meteen tot grote gevolgen te leiden, maar kan wel negatieve invloed hebben. Rijdt u bijvoorbeeld te lang door met een vol roetfilter?  Het zal er in eerste instantie toe leiden dat u meer brandstof gaat verbruik. Dat betekent dat de kosten voor het rijden met de auto toenemen, terwijl dat eigenlijk. Niet nodig is.  Bovendien loopt u het risico dat de auto na verloop van tijd niet meer door de APK-keuring zal komen. Een vervuild of verzadigd roetfilter kan leiden tot afkeuren, omdat de auto niet meer voldoet aan de belangrijke (milieu)normen.

Is het inlaatspruitstuk verstopt geraakt en blijft u daar te lang mee doorrijden? Net als bij een vol roetfilter kan dat leiden tot een hoger brandstofverbruik. Bovendien kan het leiden tot een beperking van het vermogen. U merkt dat er minder vermogen beschikbaar is, waardoor de auto minder goed zal optrekken. Probeer het een paar keer uit, als u twijfelt over het vermogen van de auto. Tenslotte kan een verstopt inlaatspruitstuk ertoe leiden dat de auto meer vuile uitlaatgassen door zal laten. Als het gevolg daarvan kan er andere slijtage ontstaan, waardoor u met meer problemen te maken krijgt. Uiteindelijk is het verstandig om het inlaatspruitstuk te reinigen of vervangen of om na te gaan wat er eventueel nog meer aan de hand is. Dat voorkomt problemen en zorgt ervoor dat u met de auto weer veilig en comfortabel kunt rijden.

Komt u er met de bovenstaande tips helaas nog niet uit of rijdt u een oudere auto? In die gevallen is het verstandig om contact op te nemen met onze specialisten. Vertel ze welke problemen u ervaart, dan denken we graag met u mee over wat er aan de hand kan zijn. Op die manier ontdekt u waarom de auto stottert of hapert, om daar op de juiste wijze iets aan te kunnen doen.

Bij Japoto zijn we uw specialist in zowel nieuwe als gebruikte onderdelen voor uw auto, altijd van de hoogst mogelijke kwaliteit. Zoekt u bijvoorbeeld naar nieuwe bougies, een benzinefilter of een carburateur? Dankzij een assortiment met meer dan 70.000 artikelen vinden we altijd waar u naar op zoek bent, zodat u de auto kunt repareren of een belangrijk onderdeel kunt vervangen. En heeft u vragen over het specifieke onderdeel dat u nodig heeft of bent u benieuwd welke combinaties we zouden aanraden? Bel ons op telefoonnummer 0596 - 57 2992 of stuur ons een e-mail naar info@japoto.nl. We horen graag van u.