Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
24/7 online 24/7 online Snelle levering Snelle levering Niet goed geld terug Niet goed geld terug Save Veilig betalen
ma-vr 08.30-17.30, za 09.00-12.00

Gebroken aandrijfas Toyota Corolla Verso

Gebroken aandrijfas Toyota Corolla Verso? Een veel voorkomend probleem bij de Toyota Corolla-Verso 1.6 en 1.8 vanaf bouwjaar 2004 tot 2009. De aandrijfas is een belangrijk onderdeel van de auto en mocht deze versleten, defect of gebroken zijn dan is deze prima zelf te vervangen met het juiste gereedschap. 
 
Benieuwd wat er bij komt kijken indien u zelf de aandrijfas wilt vervangen? Wij leggen het u graag uit, hierbij behandelen we een aantal onderwerpen:
 
  • Wat is de oorzaak van een kapotte aandrijfas?
  • Wat is een aandrijfas?
  • De homokineet koppeling
  • Hoe vervang je zelf een aandrijfas?
 
Maar ook hoe bespaart u kosten op het vervangen van een aandrijfas, of wat kost het als u de aandrijfas laat vervangen.  


OORZAAK KAPOTTE AANDRIJFAS

Een kapotte aandrijfas kan verschillende oorzaken hebben. Vaak heeft dit te maken met vuil dat achterblijft tussen verschillende onderdelen van de aandrijfas. In het midden van de as zit een kunststof trillingsdemper, deze wordt toegepast om schokken, trillingen en geluidsgolven op te vangen. Door vocht of vuil wat kan achterblijven hier tussen kan het gaan roesten met als gevolg dat de as door rot en daardoor breekt. Maar ook de beschermhoes van de homokineet koppeling is vaak een onderdeel waar het misgaat.

 

WAT IS NU PRECIES EEN AANDRIJFAS 

Een aandrijfas is een as van een, in dit geval auto, die de krachten van de versnellingsbak (en de motor) overbrengt naar de wielen zodat deze aangedreven worden en dus in beweging komen. De aandrijfas bestaat uit een aantal onderdelen:
 
  • Twee koppelingen, veelal homokineet, 
  • Een ashoes of beschermhoes 
  • De aandrijfas zelf 
Wanneer een aandrijfas de krachten in één lijn overbrengt, is een homokineetkoppeling niet nodig. Dit zijn bijvoorbeeld de assen in de versnellingsbak en de koppeling. Hieronder een korte uitleg over de verschillende onderdelen in een aandrijfas.
 

HOMOKINEETKOPPELING

De homokineetkoppeling wordt gebruikt wanneer de aandrijfas niet in een rechte lijn loopt, maar ook hoeken moet opvangen. Het is een zogenaamde kruiskoppeling die er voor zorgt dat je kunt sturen. De koppeling bestaat uit een kom, kogels en een kogelkooi. 
 

DE ASHOES OF BESCHERMHOES

Om de koppeling zit een beschermhoes, dit is een rubberen hoes, de hoes zorgt ervoor dat er geen vuil of vocht in de eerder genoemde kom van de homokineetkoppeling kan komen. Tevens voorkomt de hoes dat de olie, welke nodig is om slijtage tegen te gaan, uit de kom loopt. Indien deze hoes scheurt is het belangrijk om deze zo snel mogelijk te vervangen. Indien je deze niet tijdig vervangt zal de homokineet koppeling stuk gaan.
 
 

ZELF EEN AADNRIJFAS VERVANGEN: ZOWERKT HET

Demontage
Zet de auto op een krik of, beter nog, gebruik een brug. Dat maakt het makkelijker om de aandrijfas te bereiken en hier aan te werken.
Na het demonteren van het wiel, heb je goed zicht op de as, draai de centrale as moer los en de 2 moeren van de wielnaaf, deze staan in verbinding  met de veerpoot en tik de 2 bouten eruit zodat de bovenzijde los komt van de veerpoot.
Trek de wielnaaf voorzichtig aan, zodat de aandrijfas los komt van de wielnaaf, en draai de wielnaaf zo dat de as vrijheid krijgt om te demonteren.
Om nu de aandrijfas te demonteren gebruik hiervoor een banden lichter, de binnenste homokineet zit doormiddel van een snap ring in de bak geklikt. Door de banden lichter tussen de homokineet en de versnellingsbak te wrikken, zodat hij over de snapring heen schiet, de aandrijfas kun je nu loshalen.
Montage
schuif de as tap waarop de snapring zit voorzichtig weer de versnellingsbak in, totdat deze klikt en geborgd zit. Homokineet wielzijde monteren in wielnaaf, veerpoot en de wielnaaf kunnen we afgemonteerd worden. 
De naafmoer moet met 200 Nm worden aangedraaid. Hierbij moet een helper het rempedaal ingedrukt houden.  Als laatste borg je de naafmoer door middel van een doorslag te gebruiken, om de velsrand op het vlakke gedeelte van de as tap te borgen.
Monteer het wiel af, zet de wielbouten kruislings vast op 110Nm.
Benodigde gereedschap: Brug of krik, doppenset (belangrijk dop 32 voor naafmoer!) hamer, doorslag 10mm, banden lichter en een momentsleutel.
 
WAT KOST HET VERVANGEN VAN EEN AADRIJFAS?
 
Kosten indicatie aandrijfas laten vervangen: De kosten voor het vervangen van een aandrijfas zal gemiddeld tussen de 135 en 250 euro liggen.
 
 

ORIGINEEL VS AFTERMARKET AANDRIJFAS

De prijs. De aandrijfassen zijn al zo door ontwikkeld dat hierdoor de kinderziekten van een originele er uit zijn gehaald, de pasvorm perfect is waardoor ons product uitermate geschikt is voor vervanging. 
 
Bij ons besteld u eenvoudig online de juiste aandrijfas, wij leveren deze uit voorraad snel bij u op locatie. En met onze niet goed geld terug service bent u altijd verzekerd van een kwaliteitsonderdeel. Zo zorgen wij ervoor dat u snel aan de slag kunt! 
 
 

PASSEND OP DE VOLGENDE 

1.6 16V VVT-i Benzine 1.598cc 81Kw FWD (ZNR10) 2004-04/2009-03 Motorcode: 3ZZFE
1.8 16V VVT-i Benzine 1.794cc 95Kw FWD (ZNR11) 2004-04/2009-03 Motorcode: 1ZZFE
 

Product specificaties:
Het orgineel nummer oftewel het OEM nr.: 434200F010, 434200F011
Aantal tanden, ABS-ring 48
Buitenvertanding aan differentieel zijde 20
Buitenvertanding wiel zijde 26
Diameter o-ring (mm) 63 mm
Lengte (mm) 650 mm
Inbouwplaats Vooras links