Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
24/7 online 24/7 online Snelle levering Snelle levering Niet goed geld terug Niet goed geld terug Save Veilig betalen
ma-vr 08.30-17.30, za 09.00-12.00

Witte rook uit de uitlaat: wat nu!?

Er komt witte rook uit de uitlaat: wat is er aan de hand? U kunt er last van hebben bij het starten van de auto, net als tijdens het optrekken of accelereren. Het gaat waarschijnlijk om een probleem in de motor, al kan het komen door meerdere oorzaken.

Tip: een beetje witte rook uit de uitlaat bij het starten is niet per sé verkeerd. Het kan gaan om achtergebleven waterdruppels en condens. Met name bij koud weer valt dat meer op. Gaat het om blauwe rook uit de uitlaat of witte rook tijdens het rijden? Dan is er mogelijk wel iets aan de hand.

WITTE ROOK: 3 MOGELIJKE OORZAKEN

Benieuwd wat er aan de hand kan zijn? We zetten drie mogelijke oorzaken op een rij:

  • Lekke koppakking
  • Lekkage in cilinderkop
  • Kapotte warmtewisselaar

Tip: bij de bovenstaande oorzaken blijft er na ongeveer 10 minuten na het starten nog witte rook uit de uitlaat komen.

1. LEKKE KOPPAKKING

De witte rook uit de uitlaat kan komen door een lekke koppakking. Het is een onderdeel tussen het motorblok en de cilinderkop in. De pakking zorgt voor een goede afdichting, maar kan door de jaren heen slijten. Daardoor ontstaat lekkage, waardoor de auto koelvloeistof kan verliezen. Daarnaast kan het koelwater zich mengen met koelwater.

Is de koppakking lek geraakt en aan vervanging toe? U herkent dat aan een aantal duidelijke symptomen:

  • Witte rook uit de uitlaat
  • Minder vermogen tijdens optrekken
  • Verlies van koelvloeistof
  • Oververhitte motor
  • Lastig starten van de auto

Lijkt het aan de koppakking te liggen? U kunt die online bestellen en zelf vervangen. Houd er wel rekening mee dat dit een tijdrovende klus is, omdat het even duurt om er goed bij te komen.

2. LEKKAGE IN CILINDERKOP

Gaat het niet om de koppakking? Dan kan het liggen aan de cilinderkop, aan de bovenkant van de motor. De koppen sluiten de cilinders af, iets dat belangrijk is vanwege de hoge druk. Die hoge druk leidt er ook toe dat de koppen kunnen vervormen of kromtrekken.

Tip: bent u er op tijd bij? Soms is het nog mogelijk om de cilinderkop te vlakken. Dat is goedkoper dan vervangen en lost het probleem waarschijnlijk ook op.

Komt er witte rook uit de uitlaat en denkt u dat het aan de kop van de cilinder ligt? U kunt online een nieuwe cilinderkop kopen, net als de koppakkingen die daarbij horen. Het is verstandig om ze tegelijk te vervangen, omdat het even duurt om er goed bij te komen. 

3. KAPOTTE WARMTEWISSELAAR

De witte rook uit de uitlaat bij een warmte motor kan ook door iets heel anders komen. Het gaat dan om de warmtewisselaar. Dit onderdeel regelt de warmte van de olie en de koelvloeistof, zonder direct onderling contact. De twee blijven gescheiden, belangrijk voor een goede werking van de motor.

In principe heeft de warmtewisselaar twee taken:

  • Olie verwarmen bij starten
    Tijdens het starten warmt de koelvloeistof sneller op dan olie. De warmtewisselaar gebruikt de warmte van de vloeistof om de olie sneller te verwarmen.
  • Olie koelen tot 90 graden Celsius
    Zodra de motor op temperatuur is schiet de temperatuur van de olie omhoog. De warmtewisselaar gebruikt de koelvloeistof dan om de temperatuur van de motorolie te koelen tot 90 graden Celsius.

Is de warmtewisselaar beschadigd of lek geraakt? Dat kan leiden tot het mengen van de beide stoffen. Er kan daardoor witte rook uit de uitlaat komen. Bovendien vermindert de smering van de motor.

Tip: een kapotte warmtewisselaar herkennen? Er zit olie in de vloeistof en de olie kan melkachtig worden. Peil regelmatig de olie met de peilstok, om na te gaan wat er aan de hand is.

De warmtewisselaar is relatief makkelijk te bereiken, dus u kunt die gewoon zelf vervangen. Houd er rekening mee dat u daar ook een nieuw oliefilter en nieuwe olie en koelvloeistof bij nodig heeft.

KAN IK DOOR BLIJVEN RIJDEN?

Afhankelijk van wat er precies aan de hand is kunt u het best snel zorgen voor een oplossing. Zowel een lekke koppakking, kromme cilinderkop als een kapotte warmtewisselaar leiden uiteindelijk tot problemen. Er kan schade aan de motor ontstaan, door lekkage van de olie en koelvloeistof, waardoor vloeistoffen terecht komen op plekken waar ze niet horen.

ROOK UIT UITLAAT OPLOSSEN

Tip: komt er blauwe rook uit de uitlaat bij het starten of zelfs na 10 minuten rijden? Er is waarschijnlijk iets anders aan de hand. Vraag het onze specialisten, dan denken we graag met u mee waar het aan kan liggen.

Bij witte rook uit de uitlaat bij een warme motor of overmatig bij het starten is het verstandig om na te gaan wat er aan de hand is. Het kan aan verschillende dingen liggen, iets waarover we graag met u meedenken. En wilt u aan de slag met de koppakking, de cilinderkop of de warmtewisselaar? Wij zorgen ervoor dat u daarvoor online de juiste onderdelen kunt bestellen. Belangrijk, om de auto te herstellen en te voorkomen dat er de volgende keer weer veel witte rook uit de uitlaat blijft komen.

Bij Japoto zijn we uw specialist in zowel nieuwe als gebruikte onderdelen voor uw auto, altijd van de hoogst mogelijke kwaliteit. Komt er bijvoorbeeld witte rook uit de uitlaat? Dankzij een assortiment met meer dan 70.000 artikelen vinden we altijd waar u naar op zoek bent, zodat u de auto kunt repareren of een belangrijk onderdeel kunt vervangen. En heeft u vragen over het specifieke onderdeel dat u nodig heeft of bent u benieuwd welke combinaties we zouden aanraden? Bel ons op telefoonnummer 0596 - 57 2992 of stuur ons een e-mail naar info@japoto.nl. We horen graag van u.